yandex

اینفوگرافیک در طراحی سایت

اینفوگرافیک در طراحی سایت

اینفوگرافیک در طراحی سایت

اینفوگرافیک رویکردی است که امروزه در طراحی سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی وب سایت هایی دارند که البته صاحبان آن اطلاعات لازم در طراحی سایت را ندارند بنابراین وب سایت آنها مورد توجه کاربران قرار نمیگیرد. به همین دلیل با مطالعه ی اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می دهیم می توانید در جهت زیبا سازی وب سایت گام بردارید. در این مطلب قصد داریم شما را با اینفوگرافیک و چگونگی کاربرد آن در طراحی سایت و سئو سایت آشنا کنیم.

 

اینفوگرافیک در طراحی وب سایت

 

کلمه ی اینفوگرافیک از ترکیب دو کلمه information به معنای اطلاعات و graphic به معنای تصویر درست شده است. در واقع در این علم از تصاویر و نمودارها برای بیان اطلاعات و آمار استفاده می شود.

 هدف از اینفوگرافیک ساده کردن مفاهیم سخت و پیچیده در قالب تصاویر به همراه زیبا سازی اطلاعات است.

از اینفوگرافیک برای کارهایی مانند اطلاع رسانی، افزایش سرعت انتقال اطلاعات، آموزش، قرار دادن حجم زیادی از اطلاعات در فضای محدود، راهنماها، نتایج تحقیقات علمی، نظر سنجی ها و جل توجه کاربران به وب سایت ها و ... استفاده می شود.

اگر نقشه مترو تهران را دیده باشید می توانید نمونه ای از اینفوگرافیک ساده را تجسم کنید. در واقع شما با نگاه کردن به نقشه میبینید که هرگونه اطلاعات اضافی حذف شده و فقط از رنگ ها و نمادها برای انتقال مطلب استفاده شده است.

 

اینفوگرافیک در طراحی سایت شرکتی

 

معادل فارسی اینفوگرافیک اطلاع نگاشت است. دیدار سازی داده ها نیز به جای آن استفاده می شود. شاید بتوان گفت که اطلاع نگاشت ها از قدیمی ترین ابزارها برای ارتباط بشر بوده اند. استفاده از این علم یا اطلاع نگاشت باعث می شود که بیننده با نگاهی کوتاه، بتواند حجم زیادی از اطلاعات را دریابد. مغز ما اطلاعات را به صورت دیداری راحت تر دریافت و ذخیره می کند تا به صورت نوشتاری. بنابراین درک و یادگیری به صورت فیزیکی و دیداری داده ها و اطلاعات برای مغز آسان تر از شکل نوشتاری آنها است.

امروزه اینفوگرافیک در طراحی سایت بخصوص در طراحی سایت حرفه ای و طراحی سایت اختصاصی بسیار کاربرد دارد. چراکه مخاطبان و کاربران اغلب فرصت زیادی برای خواندن متون طولانی ندارند بنابراین ترجیح می دهند بیشتر عکس ها را نگاه کنند.

در حال حاضر سایت ها و برنامه های زیادی برای ارائه قالب های اینفوگرافیکی وجود دارند که بسیاری از آنها نیز رایگان هستند. اما علاوه بر استفاده از این قالب ها باید علم اینفوگرافیک، توانایی خلاصه نویسی و ذوق هنری نیز داشته باشید.

 

برای ساخت یک وب سایت پر محتوا با استفاده از اینفوگرافیک های جذاب برای جلب توجه کاربران و رونق کسب و کار اینترنتی خود نیاز دارید تا مراحلی را طی کنید. این مراحل عبارتند از:

  • انتخاب موضوع
  • جمع آوری اطلاعات
  • اینفوگرافیک
  • پخش در کانال ها

هم اکنون به بررسی هر کدام از این موضوعات می پردازیم.

 

انتخاب موضوع مناسب برای اینفوگرافیک

برای انتخاب موضوع بهتر است که با دوستان و همکارانتان جلسه فکری داشته باشید. در صورتیکه که موضوع مناسبی انتخاب نکنید باعث کاهش مخاطبان شما می شود. بنابراین این مرحله بسیار اهمیت دارد. سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که مخاطبان زیادی داشته باشد. نیازی نیست که حتما مطالب جدیدی را عرضه کنید بلکه می توانید مفاهیم پیچیده و سخت را در قالب تصویری به نمایش بگذارید. در واقع سعی کنید ساده سازی را پیش بگیرید. برای انتخاب موضوع مناسب بهتر است ببینید که مردم بیشتر درمورد چه مطالبی صحبت می کنند و چه مسائلی در حال رشد است. می توانید برای این کار از رسانه های اجتماعی کمک بگیرید.

 

جمع آوری اطلاعات

برای تهیه یک اینفوگرافیک موثر باید اطلاعات مناسب با موضوع را جمع آوری کنید. برای این کار می توانید از آمارها، تصاویر و راهنماها استفاده کنید. منبع اطلاعات را مد نظر داشته باشید. برخی از افراد فکر می کنند که ذکر منبع کار اشتباهی است ولی این تصور غلط است شما با ذکر منبع در واقع موثق بودن اطلاعات خود را تایید می کنید. همچنین امانت داری خود را نیز نشان داده اید. از آنجایی که اینفوگرافیک دربردارنده ی یک پیام است پس اطلاعات جمع آوری شده باید درست و دقیق باشد.

 

اینفوگرافیک در سئو سایت

 

شما می توانید برای طراحی اینفوگرافیک به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند بسپارید یا خودتان این کار را انجام دهید.

در طراحی سایت اعم از طراحی سایت شرکتی، ساخت سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی سایت پزشکان، طراحی سایت املاک، طراحی سایت آموزشی و غیره باید این نکته را در نظر داشته باشد که هر چه وب سایت ساده تر و اطلاعات محور باشد مخاطبان بیشتری جلب می کند. شما باید در اینفوگرافیک سعی کند بیشترین اطلاعات را در کمترین کلمات بگنجانید. در تهیه عکس سعی کنید از عکس هایی استفاده کنید که برند شما را معرفی کند و جذابیت کافی داشته باشد. امروزه تصاویر تمام HD توجه مخاطبان را بیشتر جلب می کنند. همچنین پیشرفت هایی حاصل شده که بتوان این گونه عکس ها را بارگذاری کرد. 

 

پخش در کانال ها

برای جلب توجه مخاطب اینفوگرافیک خود را در وب سایت قرار دهید و آن را در کانال ها و رسانه های اجتماعی پخش کنید تا مخاطبان بیشتری را جلب کنید.

 

اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه ی پیاده سازی به چهار دسته تقسیم می شوند.

  • ایستا:

اطلاعات به صورت یک تصویر نشان داده می شود.

  • پویا:

کلیه اطلاعات به صورت انیمیشن و تصاویر متحرک نشان داده می شود.

  • تعاملی:

اطلاعات در وب سایت و با درخواست کاربر نشان داده می شود.

  • فیزیکی:

اطلاعات در قالب حجم یا ماکت نشان داده می شود.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز مطالعه فرمایید:

آشنایی با شرکت های طراحی سایت

 

انواع اینفوگرافیک

  1. تایم لاین

زمانی از این اینفوگرافیک استفاده می شود که بخواهیم یک بازه ی زمانی را مشخص کنیم. اغلب به صورت افقی است.

 

اینفوگرافیک در سایت

 

  1. فلوچارت و فرآیند

در واقع از یک نقطه ی شروع فرآیند آغاز می شود و به نقطه ی پایان فرآیند و نتیجه گیری ختم می شود. در هنگام طراحی این نوع اینفوگرافیک باید از کل فرآیند اطلاعات دقیقی داشته باشید.

 

  1. بصری سازی داده ها

می توانید با استفاده از داده ها و آمار ها جداول و نمودارهایی را طراحی کنید که انتقال دهنده ی اطلاعات باشند.

 

 

اینفوگرافیک برای طراحی سایت

 

  1. اطلاع رسان

در این نوع اینفوگرافیک اطلاعات دسته بندی می شود و با استفاده از رنگ و شکل قسمت ها ی مهم اطلاعات نشان داده می شود.

 

  1. نمودارها

نمودارهای خطی، دایره ای و وکتورها برای نمایش دادن آمار و ارقام مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  1. مقایسه ای

زمانی که بخواهیم دو محصول زا مقایسه کنیم از این نوع اینفوگرافیک استفاده می کنیم. در این مدل تفاوت ها، شباهت ها و مزایا و معایب هر دو محصول نمایش داده می شود.

 

  1. موقعیت مکانی

اگر بخواهیم اطلاعاتی را در موقعیت های منطقه ای و یا کشوری به نمایش بگذاریم از این نوع اینفوگرافیک استفاده می کنیم و با آیکون های رنگی نقشه ها را ایجاد می کنیم.

 

  1. عکس واقعی

در این اینفوگرافیک عکس های واقعی گرفته میشود و به عنوان اطلاعاتی روی آن قرار می گیرد.

 

  1. آناتومی

یکی از بهترین روش ها بیان اطلاعات استفاده از آناتومی و مشخص کردن اطلاعات روی آن است.

 

  1. سلسله مراتب

در این نوع اینفوگرافیک اطلاعات و اسامی به صورت بالا، پایین یا هم سطح ارائه می شوند مانند هرم.

 

اینفوگرافیک

 

در طراحی اینفوگرافیک نکات زیر را جدی بگیرید.

 

  • تم

تم ها یکی از مهم ترین گزینه های زیبا سازی هستند. تمی را انتخاب کنید که با اطلاعات هم خوانی داشته باشد.

 

  • جدا کننده ها

جدا کننده ها همان خط چین ها و انواع شکل با رنگبندی های مختلف هستند که برای جدا کردن اطلاعات و تصاویر از هم استفاده می شوند.

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز مطالعه فرمایید:

آشنایی با هاست و دامنه در طراحی وب سایت

 

کاربردهای اینفوگرافیک:

  • علائم راهنمایی و رانندگی

  • آموزش

  • روزنامه ها و نشریات

  • کتاب ها و سایت های پر بازدید

  • رزومه نویسی

  • تبلیغات

  • ارائه

  • اطلاع رسانی

  • فرهنگستان

 

اینفوگرافیک در طراحی سایت

 

کلام آخر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی بسیار رونق گرفته است. افراد سعی می کنند با طراحی سایت های مختلف کسب و کار اینترنتی خود را گسترش دهند و هر روزه به دنبال روش های جذب مخاطب هستند. یکی از روش های جذب مخاطب که می توان از آن در طراحی سایت استفاده کرد اینفوگرافیک است. این روش به معنای اطلاعات نگاشت است که در واقع با استفاده از تصاویر و جداول و ... اطلاعات زیادی را به صورت فشرده منتقل می کند. در این روش ترکیب رنگ و موضوع و چگونگی استفاده از کلمات بسیار اهمیت دارد. قدمت استفاده از اینفوگرافیک به غار نشینان بر میگردد. غارنشینان با استفاده از کشیده تصاویر بر روی دیوارهای غار پیام هایی را منتقل می کردند.

امروزه افرادی که زمانی را در اینترنت سپری می کنند وقت و حوصله ی کافی را برای خواندن متن های طولانی ندارند بنابراین با استفاده از اینفوگرافیک می توان مطالب را ساده تر و فشرده تر کرد. همچنین نتیجه پژوهش ها نشان داده که استفاده از شیوه های دیداری در متقاعد کردن مخاطب حدود 50 درصد موثر از وقتی است که تنها بر متن تکیه شود.

برای طراحی باید موضوع مناسبی را در نظر بگیرید و سپس اطلاعات کافی را در این زمینه جمع آوری کنید. امروزه از اینفوگرافیک ها برای طراحی نقشه های راهنما، آموزش، اطلاع رسانی و بسیاری موضوعات دیگر استفاده می شود.

 دلیل محبوبیت اینفوگرافیک این است که می توان مفاهیم پیچیده و سخت را به صورت ساده تر و خلاصه تر بیان کرد. البته باید به طراحی و نحوه ی انتخاب تصاویر و تم ها و ... نیزتوجه داشت. شما می توانید طراحی مورد نظر را به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند همچون شرکت طراحی سایت ساپرن بسپارید یا خودتان طراحی کنید.  

ارسال نظر

محاسبه قیمت طراحی سایت
هزینه سئو سایت
درخواست مشاوره